UDAC-2496 firmy Just Audio UK

Ostatnim razem, kiedy recenzowałem linię Just Audio, były to AHA-120 i uHA-120 i uznałem, że uHA-120 z K550 to bardzo słodkie połączenie, a także poczucie dużego, hardkorowego, audiofilskiego szacunku dla tej marki. Było to w zasadzie miłosne uczucie dla wielu, które mnie zaskoczyło, ponieważ nie spodziewałem się, że wiele osób z tej strony świata o tym wie, ale prawda jest taka, że Just Audio jest w marszu w dość odległych lokalizacjach. Prawda jest taka, że Just Audio to wciąż pyszny mały sekret dla większych mas konsumowanych z większymi nazwiskami i większym budżetem, a urządzenia nie są brudne i tanie, ale chłopaki z Just Audio mają świetne ucho i strojenie jak dotąd było wspaniałe.

uDAC-2496 Dane techniczne i funkcje

Dual Wolfson WM8740 Digital to Analog Convertors; Isochroniczny 24bit/96kHz interfejs USB; Własna technologia ochrony przed zniekształceniami jittera (ang. Proprietary Physical Layer Jitter Guard); Dedykowane filtrowanie zasilania/EMI USB; Zaawansowana konwersja mocy i ukierunkowana dwustopniowa regulacja; Czysto posegregowane symetryczne domeny analogowe i cyfrowe; Kondensatory Chip-On-Glass i rezystory cienkowarstwowe (na całej ścieżce audio)

Interfejsy

Gniazda gramofonowe RCA Stereo Gold Plated; gniazdo mini jack Stereo 3,5mm; gniazdo mini jack 3,5mm Balanced[4].

UDac-2496 jest w istocie kontynuacją formy uha-120, choć tym razem w kształcie czystego przetwornika C/A. Nie jest to jednak zwykły przetwornik cyfrowo-analogowy, jeśli chodzi o funkcjonalność. Po wyjęciu z pudełka jest tam wszystko, czego można oczekiwać od przenośnego przetwornika - wyjścia analogowe RCA, wejście zasilane przez USB (tak, żadnych więcej kabli zasilających!), wszystko pozłacane, ale co to jest - także konfiguracja wyjścia zbalansowanego? Tak, uDAC-2496 wyposażono w dwie konfiguracje wyjść 3.5mm do XLR, które pozwalają na podłączenie go bezpośrednio do systemu zbalansowanego. Teraz to jest pewność, jeśli o to pytasz. Przenośny przetwornik cyfrowo-analogowy tej wielkości nie powinien być konstruktorem systemu, ale tam wymaga on podłączenia do jednego z moich bestialsko zbalansowanych wzmacniaczy. Do tego masz 3,5 mm wyjście na uha-120 lub aha-120 i technicznie rzecz biorąc, masz tam naprawdę mózg systemowy, próbkowanie przy 24/96 do 3 różnych wzmacniaczy. Waży on również trochę więcej niż u-ha-120, mimo że oba mają te same wymiary. Model uDac2496 pakuje się znacznie więcej pod maską i dodano odrobinę wagi tylko po to, aby wszystko było stabilne podczas użytkowania. W połączeniu z lepkimi wgłębieniami dołączonymi do stóp uDAC-2496 jest w rzeczywistości dość solidny jak na coś tak małego.

Mógłbyś też pomyśleć: "hej, coś takiego nie może być aż tak dobre, prawda?", mam na myśli większość przenośnych przetworników C/A, które są tak samo i może przeznaczone do przenośnego lub prostego użytku na biurku i do pewnego stopnia zgodziłbym się z tobą w tej kwestii, choć ALO Audio International postąpiłoby w jakiś sposób poprawiając moje przypuszczenia w tej kwestii. Cóż, uDAC-2496 faktycznie bierze tę myśl i wyrzuca ją przez okno z bardzo dużym uśmiechem, ponieważ dla mnie jest to być może jeden z najbardziej niesamowitych przenośnych DAC-ów, jakie do tej pory podłączyłem do mojego systemu pod względem tonalności i podniecenia. Jest to dla mnie zmieniacz gier, jeśli chodzi o to, co przenośne DAC-y potrafią naprawdę zrobić. Bez dodawania wzmacniacza i działając jako czysty DAC, po prostu znajdź dowolny wzmacniacz i podłącz go i zobacz, co się stanie, a ja mogę cię zapewnić, szczególnie w trybie zbalansowanym, że zmienisz swoje postrzeganie tego, co ten TARDIS jak pudełko sztuczek może naprawdę zrobić.

Podczas gdy układ DAC-owy Dual Wolfon WM8740 jest już dość stary i jeden z tańszych układów DAC-owych dostępnych na rynku, jest on wciąż bardzo muzykalnym wykonawcą pod wieloma względami o miłej warmiszowej tonacji, którą większość z nich znam, a która sprawia mi przyjemność jako doświadczenie odsłuchowe. UDAC-2496 jest naprawdę takim właśnie DAC-em, szczerze mówiąc, szczególnie w trybie zbalansowanym. Testowałem zarówno LCD-2 jak i HE6 w trybie zbalansowanym i niezbalansowanym z kilkoma topowymi wzmacniaczami oraz Schiitem Gungnirem i przetwornikiem cyfrowo-analogowym Rein Audio X3 tylko po to by zobaczyć jak mały uDAC i czcigodny układ Wolfsona mogą się sprawdzić i czy jest w stanie rozpiąć niektórych z uznanych królów DAC-ów, a wyniki były bardzo zaskakujące.

Versus the Schiit Gungnir

Gungnir jest potężnym DAC-em i za $850 z USB na pokładzie uderza znacznie powyżej swojej wagi w większości testów wykonanych do tej pory. Bardzo wysoko ceniony przez większość i sportowy o neutralnej tonacji z odrobiną blasku i bardzo dobrze pasuje zarówno fizycznie jak i tonalnie z równie neutralnym, ale bardzo gładkim wzmacniaczem Schiit Mjolnir - królem wzmacniaczy planer mid-fi w mojej opinii przy 10w na kanał o brutalnej wytrzymałości solid state.

To jest naprawdę przypadek Dawida kontra Goliata. UDAC-2496 jest malutki w porównaniu z Gungnirem, ale w żadnym wypadku nie są odległymi przegranymi i jest to potężne zadanie, aby odkryć to, co uważam za funt na funta króla DAC-ów mid-fi od teraz. To prawda, że na początku testowania uDACa, mimo że dobrze radzi sobie z Schiitem Mjolnirem w trybie zbalansowanym, Gungnir miał bardziej dynamiczną prezentację, lepszy PRAT i czystszą. Na Gungnir wszystko zabrzmiało po prostu lepiej; większa scena dźwiękowa, bardziej agresywny i lepszy obraz. UDAC-2486 brzmiał nieco spokojniej, nieco łagodniej i nieco cieplej niż Gungnir przy użyciu Mjolnira i LCD-2 Rev 2.

UDAC jest stosunkowo ciepły i nieco miękki w porównaniu z żywszym i bardziej dynamicznym i ekspansywnym Gungnirem. Użycie Dual Wolfson WM8740, jednego z moich bardziej ulubionych muzycznych przetworników C/A jest godne pochwały, ale brakuje w nim po prostu klarowności i barwności podwójnego układu AKM4399, który znajduje się w Gungnirze. UDAC-2496 ma nieco łagodniejsze uderzenie i tylko trochę stępiony w ataku w porównaniu do Gungnira. W uDAC-ie jest też nieco niższe rozciągnięcie basu, ale ja nadal wolę żywszego Gungnira, który szczerze mówiąc daje znacznie lepszą fakturę na niższym końcu. UDAC-2496 może nie być absolutnie najlepszym wyborem dla LCD-2 w porównaniu z czystszym Gungnirem, biorąc pod uwagę już odkładane w dół wysokie tony nawet na Rev 2.

Używając tego samego ustawienia tym razem z Hifimanem HE6, lepiej rozumiem skąd pochodzi dźwięk z domu - uDAC jest znacznie lepiej dopasowany do iskrzącego HE6 niż LCD-2 Rev 2. Ta gładka, cofnięta tonacja jest dopełnieniem jaśniejszego HE6, a nie nudniejszego wyciszenia na LCD-2 rev 2. W zasadzie jest jeszcze bardziej cofnięta i nadal nie ma rozdzielczości Gungnira, ale mógłbym z radością posłuchać kombinacji Mjolnira i uDAC-2496 - nie ma w tym nic z krawędzi. Bardzo płynne i gładkie połączenie, rzeczywiście.

Versus DAC Rein Audio X3

Dobrze, że uDAC 2496 kontra przetwornik cyfrowo-analogowy Rein Audio X3 wykorzystuje wzmacniacz Violectric V100, którego cena detaliczna wynosi $1680, więc naprawdę powinien być tylko jeden zwycięzca, prawda? Prawda?

Nie.

X3 jest bardzo gładkim i interesuj±cym przetwornikiem C/A, bardzo czystym i skomponowanym na V100, ale uDAC-2496 na LCD-2 z Violectrica V100 jest po prostu wspaniały i o wiele lepszy! (Jest to zresztą zbalansowane). Wszystko jest nacięcie wyższe, szybsze, bardziej dynamiczne i bardziej żywe. UDAC-2496 charakteryzuje się znacznie bardziej wciągającą tonacją niż nieco bardziej wyluzowany X3, w którym zastosowano dwa układy scalone Wolfonu WM8741 oraz mnóstwo funkcji filtrujących.

W porównaniu z bardziej bombastycznym uDAC-em 2496, X3 brzmi dość spokojnie. Chociaż X3 jest bardzo kompetentnym wykonawcą, bardzo łagodnym i czystym, to jednak uDAC w V100 zajmuje tylko kilka karbów i dodaje fantastyczną warstwę i teksturę basu z dużo lepszym kopem. To jest rewelacja. Nie spodziewałem się tego w ogóle, ale wydaje się to niesprawiedliwe wobec Reina, ponieważ Rein ma kilka pięknych detali, kiedy jest dobrze dopasowany.

Przechodząc do tego samego zestawu, ale z Hifimanem HE6 (zauważ, że V100 nie jest zbalansowanym wyjściem do słuchawek - dlaczego?).

Dobrze, teraz wolę tonalność Rein X3 DAC-a od uDAC-a dla HE6 - jest gładszy, bardziej kontrolowany, ale głośność ma dopracowane nacięcie i znów dynamika jest po prostu trochę bardziej niska niż uDAC - uDAC jest zdecydowanie bardziej dynamiczny z dużo większym uderzeniem basu i lepszym PRAT-em, ale brakuje mu finezji i gładkości, które X3 może zaoferować na HE6 używając Violectric V100 w trybie zbalansowanym. Tutaj X3 pokazuje, że przetwornik cyfrowo-analogowy o wartości $1680 może pokonać tańszy przenośny, górzysty przetwornik cyfrowo-analogowy, gdy dopasowanie jest wykonane poprawnie.

Mówię wam jednak, że większo¶ć posiadaczy LCD-2 powinna my¶leć o uDAC-2496 jako o tym, który należy bić, je¶li używacie wzmacniacza V100 i macie ochotę na wspaniał± reprodukcję dynamiczn±. Moim skromnym zdaniem jest to konfiguracja rockersowa.

Inne DAC-y

Biorąc pod uwagę fakt, że uDAC-2496 jest w stanie uderzyć znacznie powyżej swojego rozmiaru i ceny na wiele sposobów, nie dziwi fakt, że tańszy DAC nie ma większych szans. Maverick Audio D2 jest zdolnym wykonawc±, być może najlepszym w swojej klasie pod tym względem cenowym, ale sama muzykalno¶ć uDAC-a i zrównoważona opcja daje mu przewagę na USB. Oczywi¶cie rozmiar uDAC-a oznacza, że jeste¶my bez koaksjalnych i innych typów wyj¶ć, które mog± zapewnić większe urz±dzenia, ale RCA, zbalansowany i usb to dla wielu z nich rzeczy najistotniejsze. Dla takich jak FiiO E17 tak, E17 ma wyjście optyczne, ale brakuje w nim opcji zbalansowanej i pod względem uderzenia nie jest nigdzie w pobliżu poziomu uDAC-2496. Eq cyfrowy na E17 jest czymś, co chciałbym gdzieś zobaczyć, ale biorąc pod uwagę formę i konstrukcję uDAC2496, nie jest to tak naprawdę kierunek, w którym zmierza Just Audio.

Połączone z uDAC-120 i AHA-120

Oczywiście zbalansowane i niezbalansowane wyjścia są tylko jedną z cech, masz jeszcze przedni line-out do podłączenia do niektórych wysokiej jakości przenośnych wzmacniaczy i biorąc pod uwagę współczynnik kształtu nie jest zaskoczeniem to pasuje idealnie poniżej lub powyżej uHA-120. Spodziewałem się, że już i tak gęsty i kremowy dźwięk uhA-120 będzie jeszcze cieplejszy, ale pasujący do K550 reprodukcja była dość czysta, a dyanamik błyszczał. UHA-120 zdjął krawędź gorących wysokich tonów z K550 zgodnie z oczekiwaniami, ale uDAC dodał również znacznie żywszą jakość na górze i na dole, z nieco szerszą, przewiewną sceną dźwiękową niż to, do czego przywykłem wcześniej, gdy używałem uHA-120. Mogę go wziąć lub zostawić tak naprawdę od tego czasu, żeby być szczerym, K550 uwielbiam z UHA-120 niezależnie od tego. Zgodnie z oczekiwaniami AHA-120 zachował bardziej neutralne, ale znacznie bardziej ekspansywne i szczegółowe brzmienie niż uHA-120 i zachował ten dynamiczny, gładki cios, który tak bardzo podoba mi się w uDACu-2496.

Myśli końcowe

UDAC-2496 jest jednym z najlepszych przenośnych przetworników C/A, jakie testowałem i naprawdę godne podziwu jest to, co można osiągnąć w tak małej obudowie. Przebija się znacznie powyżej swojej wagi fizycznej i fiskalnej i jest niezwykle satysfakcjonujący z odpowiedniego doboru wzmacniacza i słuchawek. Nie najczystszy z DAC-ów to taki, który pozytywnie cuchnie muzykalnością i fantastyczną dynamiką, które zawstydzają nieco cięższe DAC-y. Elastyczno¶ć posiadania zbalansowanego, niezbalansowanego i liniowego brzmienia daje mu mnóstwo doskonałych możliwo¶ci podł±czenia zarówno do urz±dzeń mobilnych jak i systemowych. Nie posiada on niestety optycznego czy koaksjalnego układu scalonego dla większego upsamplingu jak Rein czy Schiit DAC-y, ale dla mnie uDAC-2496 byłby uważany za bardzo dobrze wydane pieniądze.